السبت، 15 أكتوبر 2011

صدق او لا تصدق !!

هل تعلم أن في عهد الملك فاروق

- كانت نسبة البطاله 2% فقط !!
- كان الجنيه الذهب... ب98 قرشاً !!
- كان الدولار ب 25 قرشاً !!
- القاهره كانت الاولى فى مسابقة أجمل مدن العالم !!
- الطليان واليونانين كانو يعملون فى مصر حلاقين وجرسونات !!
-الموضة كانت بتنزل في القاهرة قبل مابتنزل في باريس !!
-تاكسي القاهرة كان سيارة كاديلاك امريكى !!
-مصر اقرضت بريطانيا مايعادل 29 مليار دولار فى الوقت الحالى ولم تستردها مصر
حتى الان

انظر ماذا حدث للبلد بعد 59 سنه!!

نصائح مهمه من أجل دوام الصحه

 1. دع القهوة تبرد : لا تشرب القهوة أو أي شراب ساخن ، فقد يزيد هذا من خطر الاصابة بسرطان الفم أو المري ، بل ينصح! بترك الفنجان يبرد قليلا ….

2. مضغ الخضار جيداً : إن مضغ الطعام جيداً يزيد من نسبة المواد الكيماوية المكافحة للسرطان التي تطلقها الخضراوات مثل البروكلي والملفوف والقرنبيط ……

3. المشي يومياً : المشي اليومي لمدة نصف ساعة أو ساعة يقلل من امكانية الاصابة بمرض السرطان بنسبة 18 % ويساعد على التخلص من 3 كيلو غرامات تقريبا في السنة ويحافظ على قوام الجسم .

4. الإكثار من تناول اللوز : يفضل تناول اللوز بين الوجبات اليومية وعند الشعور بالجوع فهي غنية بالعناصر المغذية التي قد يفتقر الها النظام الغذائي اليومي …

5. إضافة القرفة على القهوة : ضع نصف ملعقة صغيرة من القرفة في فنجان القهوة اليومي حيث يسهم في خفض مستويات الكوليسترول في الدم ويساعد الجسم على استخدام الانسولين بفاعلية اكثر …..

6. لا داعي للعجلة والسرعة : لابد من أخذ الوقت عند القيام بالأعمال اليومية لتفادي التعرض لارتفاع ضغط الدم .

7. مضغ العلكة ( اللبان ) بين الوجبات : ينصح بمضغ العلكة الخالية من السكر بعد الطعام لمدة نصف ساعة وذلك لتخفيف من أعراض حموضة المعدة .

8. 3 حصص يومية من الخضار والفواكه : احرص على تناول الخضار والفواكه بمعدل 3 حصص يومية فبالامكان أن تخفف من خطر الاصابة بالنوبة القلبية بنسبة 70 % .

9. الاستعاضة بالعسل عن السكر : عند تحلية الشاي أو الحليب عليك باستعمال العسل عن السكر وذلك لقدرته على تقوية المناعة ومكافحة الجراثيم .

10. اختيار جيد للنظارة الشمسية : يجب أن توفر النظارات الشمسية حماية جيدة من أشعة الشمس فوق البنفسجية التي يمكن ان تؤدي للاصابة باعتام عدسة العين او بالعمى في الشيخوخة ، لذا احرص كل الحرص عند شراء النظارات للتاكد من نوعيتها الجيدة .

11. احرص على متابعة نوع الشامة على الجلد : تشير الابحاث الى أن القدرة على ملاحظات التغيرات التي تطرأ على الشامات المختلفة على الجلد تزداد بنسبة 13% وإن الحرص في ملاحظتها يجنب الاصابة بالسرطان ..

12. نظافة الأسنان : احرص على تفادي ترطيب فرشاة الاسنان بالماء قبل وضع المعجون عليها حيث أن الفرشاة الجافة تزيد من امكانية التخلص من البلاك بنسبة 67 % …..

13. النوم بشكل أفضل : تناول التفاح لمكافحة الارق والنوم بشكل عميق فالنوم يساعد على مكافحة الشيخوخة المبكرة والاحتفاظ ببشرة شبابية .

14. الاستعاضة بالخبز الاسمر عن الابيض : الخبز الاسمر ( القمح الكامل ) يحتوي على نسبة اكبر من الألياف الغذائية ، وبالتالي فهو اكثر قدرة على الاشباع ، كما أن الكربوهيدرات الموجودة في الخبر الابيض تسبب تقلبات كبيرة في مستويات سكر الدم ……

15. شرب الشاي الاخضر : ينصح بتناول كوب من الشاي الاخضر يومياً والذي يمنع التاكسد في خلايا الجسم ، ويخفف من امكانية حدوث السرطان ….

16. تناول السمك مرة في الاسبوع : على الرغم من ان الاختصاصين يوصون بتناول حصتين من السمك أسبوعيا ، إلا أن تناول حصة واحدة يمكن أن تساعد على تحسين توازن المواد الكيميائية الدماغية ، والسمك مفيد لصحة القلب والدماغ .

17. التوقف عن قضم الاظافر : هذه العادة تفسد جمال يديك وقد تسبب تشققات دقيقة في الاسنان مما يزيد امكانية اصابتها بالتسوس وقد تؤدي لتمزقات صغيرة في اللثة وقد تسبب التقرحات والالتهابات.

18. الإكثار من تناول الأعشاب : تناول الاعشاب الطبيعية بين الوجبات حيث تساعد على الهضم وتخلص الجسم من السموم والشوائب ..

19. الاستمتاع بالاجازة : اغتنم فرصة الاجازة وحاول إعداد برنامج خاص للاسترخاء والراحة بعد عناء اسبوع كامل من العمل .

20. تناول قطعتين من الشوكولاته يومياً : حيث يؤكد الخبراء أن الشوكولاته تبعد عنك فقر الدم وتحسن المزاج ..

21. لا، لحمل الاغراض الثقيلة : ابتعد عن حمل أي حقائب ثقيلة كي لا تؤثر على العمود الفقري أو على طريقة الوقوف والسير بشكل سلبي …..

22. الانتباه للون اللسان : يمكن للون اللسان أن يكون مؤشرا لمشكلات صحية لذا احرص على لونه واكتسابه لاي لون مختلف ، فاللون الأبيض يدل على ضعف في جهاز المناعة واللون الاصفر يدل على الافراط في الطعام والشراب والاحمر في طرف اللسان يعتبر مؤشرا على الاجهاد النفسي .

23 . التنزه خارج المنزل : التغير والخروج عن الروتين اليومي يساعد في رفع المعنويات والابتعاد عن التوتر والاكتئاب اذ يجب اعداد برنامج للتنزه خارج المنزل وزيارة الاهل والأصدقاء .

24. نظافة الملابس : قد لا ترى بالعين المجردة ما تحمل الميكروبات ولكن تغييرها ونظافتها يمنع الاصابة باي جراثيم وميكروبات خفيفة خاصة مع حرارة الطقس وارتفاع حرارة الشمس

السبت، 8 أكتوبر 2011

استغفــر الله

جــاء رجــل إلى الحسن البصري فـقــال لــه :

إن السماء لم تمطر .... فقال له الحسن:

... استغفــر الله

ثم جاءه آخر فقال ... اشكوا الفقر .. فقال له الحسن :

استغفــر الله

ثم جاءه ثالث فقال له : ان إمرأتي عاقر لا تلد فقال له :

استغفــر الله

ثم جاءه بعد ذلك من قال له ... أجدبت الأرض فلم تنبت .... فقال له :

استغفـــر الله

فقال الحاضرون للحسن البصري :

عجبنا لك أو كلما جاءك شاكٍ قلت له استغفر الله ؟

فقال لهم أو ما قرأتم قوله تعالى:
"فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا "

قال:
تريد راحة البال وانشراح الصدر والمتاع الحسن ؟

استغفــر الله

قال تعالى :
"وان استغفروا ربكم ثم توبوا إليه يمتعكم متاعا حسنا"

هل تريد دفع الكوارث والأمن من الفتن والمحن؟

استغفـــر الله

قال تعالى :
"وما كان الله ليعذبهم وأنت فيهم وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون"

هل تريد تكفير السيئات وزيادة الحسنات ورفع الدرجات ؟

استغفــــروا الله

أول من رفع علم مصر فى سيناء أثناء حرب 73

أول من رفع علم مصر فى سيناء أثناء حرب 73 ..
البطل محمد محمد عبد السلام العباسي .. إبن محافظة الشرقية

في صباح السادس من أكتوبر 1973 - العاشر من رمضان 1393 بدأت عمليات التمويه ، وفي ساعة الصفر بدأ الجنود في عبور قناة السويس وكان البطل محمد العباسي في طليعة القوات العابرة ، و فرح كثيرا عندما شاهد الطيران المصري عائدا بعد أن دك المطارات الإسرائيلية فنظر البطل إلى السماء فشاهد (الله اكبر) مكتوبة بخطوط السحب فهلل مع الجنود ( الله اكبر ) وكانت صيحة العبور .

أسرع البطل نحو دشمة من دشم خط بارليف و لم يعبأ بالألغام والأسلاك الشائكة التي مزقت ملابسه ، وبمجرد وصوله للدشمة فتح نيران سلاحه علي جنود العدو فقتل 30 إسرائيليا ثم القي قنبلة من خلال فتحة الدشمة فسمع صراخ الإسرائيليين وكأنها زغاريد فرح ، وتم اسر 21 جنديا إسرائيليا ، ثم صعد إلى قمة الدشمة ومزق العلم الإسرائيلي ورفع مكانه العلم المصري معلنا تحرير أول نقطة بالقنطرة شرق ودخوله التاريخ من أوسع وأشرف وأنبل الأبواب لأنه بذلك يعد أول مصري يرفع العلم المصري يوم العبور العظيم على أول نقطة تم تحريرها يوم العبور العظيم .


رزق البطل (محمد العباسى) بمولود أطلق عليه اسم (نصر) اعتزازا وافتخارا بنصر أكتوبر الخالد .

بعد تأدية الخدمة العسكرية عاد البطل إلى قريته التى خرجت عن بكرة أبيها واستقبلت ابنها وابن مصر البطل (محمد العباسى) وبعد مدة قليلة تم تعيينه بالوحدة الصحية بالقرية .

ابتهاجا واحتفالا بنصر أكتوبر قام الحاج حسن فهيم خطاب احد أبناء محافظة الجيزة بإهداء فيلا رائعة بالهرم إلى وزارة الحربية لتهديها بدورها إلى أول من قام برفع علم مصر يوم العبور العظيم .. فقامت الوزارة بإهداء الفيلا إلى البطل (محمد العباسى) فى حفل كبير حضره لفيف من القيادات الرسمية والشعبية .. وأثناء الاحتفال طلب الحاج حسن فهيم من البطل محمد العباسى تسجيل اسمه كابن من أبناء محافظة الجيزة فقال البطل : أنا ابن مصر كلها .

كما تم تكريم البطل من قبل قريته واللواء ( فؤاد عزيز غالى) قائد الجيش الثانى الميدانى كما كرمته جامعة الزقازيق.

ويحرص البطل ( محمد العباسى ) على الجلوس مع أولاده (جلال .. نصر .. هيام .. أمال) وأحفاده ليقص عليهم قصص البطولة .

المصدر..
---------
كتاب من سجلات الشرف للصديق الصحفى الأديب إبراهيم خليل إبراهيم

مدونة الأديب إبراهيم والتى فيها نص الحوار كامل مع البطل

http://elkateb.maktoobblog.com/1618453/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B7%D9%84-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D9%89/

شهداء حرب 6 اكتوبر 1973 م

كل نصر على الصهاينة وأنتم طيبين .. من ألالاف البطولات إخترت لحضراتكم 4 شهداء أصحاب بطولات نادرة ..

الشهيد أحمد حمدى ..
تولي قيادة لواء المهندسين المخصص لتنفيذ الأعمال الهندسية بالجيش الثاني وكانت القاعدة المتينة لحرب أكتوبر 1973، في عام 1971 كلف بتشكيل واعداد لواء كباري جديد كامل وهو الذي تم تخصيصة لتأمين عبور الجيش الثالث الميداني. تحت إشرافه المباشر تم تصنيع وحدات لواء الكباري واستكمال معدات وب...راطيم العبور، كما كان له الدور الرئيسي في تطوير الكباري الروسية الصنع لتلائم ظروف قناة السويس.
أسهم بنصيب كبير في إيجاد حل للساتر الترابي، وقام بوحدات لوائه بعمل قطاع من الساتر الترابي في منطقة تدريبية وأجرى عليه الكثير من التجارب التي ساعدت في النهاية في التوصل إلى الحل الذي استخدم فعلا. كان الشهيد اللواء أحمد حمدي ينتظر اللحظة التي يثأر فيها هو ورجاله بفارغ الصبر، وجاءت اللحظة التي ينتظرها الجميع وعندما رأي اللواء أحمد حمدي جنود مصر الأبرار يندفعون نحو القناة ويعبرونها في سباق نحو النصر أدرك قيمة تخطيطة وجهوده السابقة في الاعداد لوحدات المهندسين والكباري علي نحو خاص.
كان يشارك وسط جنوده في إعادة إنشاء كوبري لضرورة عبور قوات لها أهمية خاصة وضرورية لتطوير وتدعيم المعركة، وأثناء ذلك ظهرت مجموعة من البراطيم متجه بفعل تيار الماء إلى الجزء الذي تم إنشاءه من الكوبري معرضه هذا الجزء إلى الخطر وبسرعة بديهة وفدائية قفز البطل إلى ناقلة برمائية كانت تقف علي الشاطئ قرب الكوبري وقادها بنفسه وسحب بها البراطيم بعيدا عن منطقة العمل ثم عاد إلى جنوده لتكملة العمل برغم القصف الجوي المستمر.. وقبل الانتهاء من إنشاء الكوبري يصاب البطل بشظية متطايرة وهو بين جنوده. كانت الإصابة الوحيدة والمصاب الوحيد لكنها كانت قاتلة. ويستشهد البطل وسط جنوده كما كان بينهم دائما. تم إختيار يوم إستشهاده ( يوم المهندس المصرى )

.
اللواء شفيق مترى سدراك (أول شهيد من الضباط ) ..
وكان اسمه أول الحاصلين من الضباط على وسام نجمة سيناء عندما قلد الرئيس الراحل السادات أبطال القوات المسلحة الشهداء والأحياء أوسمة النصر فى مجلس الشعب يوم 19 فبراير 1974 م
** ولد شفيق مترى سدراك فى عام 1921 م بقرية المطيعة مركز أسيوط وكان ابوه يعمل مدرس ثانوى وقضى الابن الطموح عامين فى كلية التجارة ولكنه اختار فى النهاية أن يلتحق بالكلية الحربية ليتخرج منها عام 1948م مقاتلا بسلاح المشاة وخدم فى السودان مرتين خلال حياته العسكرية.
اظهر ( شفيق مترى ) تفوقا ملحوظاً لدرجة انه كان من الضباط القلائل الذين حصلوا على شهادة أركان حرب وهو برتبة رائد ، واختير للعمل كمدرس لمادة التكتيك بالكلية الحربية ، ثم أصبح كبيراً للمعلمين بها .
خاض معارك مصر قبل 1973م فاشترك فى حرب 1956م وفى حرب 1967م.
وكان ( شفيق مترى ) قائدا لكتيبة مشاة حاربت فى منطقة أبى عجيلة وكبد العدو خسائر كبيرة ، وحصل على ترقية استثنائية بسبب هذه المعركة.

محمد حسين محمود سعد ( أول شهيد من الجنود ) ..
بحسب إشارات التبليغ من الوحدات الفرعية ويوميات القتال لدى قادة الوحدات الفرعية المتقدمة كان أول شهيد مصري فى حرب اكتوبرهو الرقيب ( محمد حسين محمود سعد ) والذى ولد عام 1946م ودرس فى معهد قويسنا الدينى وعين بعد التخرج باحثا اجتماعيا بوحدة طوخ بالقليوبية .
- انضم إلى القوات المسلحة عام 1968 م كجندي استطلاع خلال السنوات السابقة على حرب اكتوبر .. وعندما جاءت لحظة العبور كان ضمن قوات الجيش الثالث التي نزلت إلى سيناء ،وكان يوم استشهاده هو يوم العبور ذاته 6 اكتوبر 1973 م ليصبح أول شهيد فى أعظم معارك الشرف والفداء

الشهيد سيد زكريا خليل ( بطولة نادرة بشهادة العدو ) ..
أعترف سفير إسرائيل في ألمانيا الذي كان جنديا إسرائيليا لأول مرة للسفير المصري في ألمانيا بأنه قتل الجندي المصري سيد زكريا خليل ، مؤكدا أنه مقاتل فذ وانه قاتل حتى الموت وتمكن من قتل 22 إسرائيليا بمفرده.
وسلم الجندي الإسرائيلي متعلقات البطل المصري إلى السفير وهي عبارة عن السلسلة العسكرية الخاصة به إضافة الى خطاب كتبه الى والده قبل استشهاده ، وقال الجندي الإسرائيلي انه ظل محتفظا بهذه المتعلقات طوال هذه المدة تقديرا لهذا البطل .. وجاء هذا الاعتراف للسفير المصري من قبل الجندي الإسرائيلي السابق بعد تردد بالغ في كشف هذا السر .. و يقول السفير الإسرائيلي انه كان مذعورا من هذا الشخص الذي يقتل رفاقه واحدا تلو الآخر ولم يكن يصدق انه نفر واحد ... وقال انه كان خائفا وكان مختبئا حتى تتاح له الفرصة لقتل العريف سيد ...

رحم الله شهداء مصر على مر العصور

-------------------------

مواضيع ذات صلة فى تراث مصرى ..

الكتيبة 39 ( كتيبة الأشباح )
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150336290782975&set=a.10150326200207975.389306.720542974&type=3&theater

أول من رفع علم مصر فى سيناء
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150354507977975&set=a.10150326200207975.389306.720542974&type=3&theater

صائد الدبابات
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150344633337975&set=a.10150326200207975.389306.720542974&type=3&theater

الأربعاء، 5 أكتوبر 2011

الف ليلة و ليلة 2011


بلغنى ايها المشير العنيد،
صديق مبارك البليد،
ان هناك شعب عنيد،
يأبى ان يعيش فى الظلم من جديد،
واصبح قلبه من حديد،
... ولن يهزه اى تهديد،
سواء كان من قريب او من بعيد،
فهل لك ان تفعل اى شىء جديد ؟؟
فكما تعلم يا سيدى،
انت تريد وانا اريد،
والشعب بارادة الله سبحانه وتعالى يفعل ما يريد

أنا مش آسف يا ريس

أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت شبابنا يموتو في قوارب الموت على شواطئ إيطاليا .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت البطالة تحاصرنا وتخنقنا وتطلع ميتين أهالينا .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت كلاب أمن الدولة تنهش في لحمنا وترهبنا وتنتهك أعراضنا .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان أقسام الشرطة في عهدك بقت أوكار للتعذيب وإهانة المواطنين .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت شعبك يسكن في المقابر مع الأموات وإنت نايم في قصرك.
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان ما شفناش ناس بتاكل من صناديق الزبالة إلا في عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان ما عرفناش ظاهرة إسمها أطفال الشوارع والعشوائيات إلا في عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان ما شفناش ناس بتموت في طوابير العيش والغاز إلا في عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان خليت مهية المواطن ما تكفيهوش لحد خامس يوم في الشهر .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت التجار يحتكروا أقواتنا ويلعبوا بينا ويرفعوا الأسعار زي ما هم عايزين .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت مرض الكبد الوبائي ينهش في أكباد الشعب المصري .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان أكلتنا قمح مسرطن ، ولحوم فاسدة ، ومواد منتهية الصلاحية ، وشربتنا مية المجاري لحد ما انتشر فينا السرطان والفشل الكلوي وكل أمراض الدنيا المستعصية .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت المزارعين إللي ما عندهمش ضمير يأكلونا خضروات مسقية بمية المجاري .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت الحرامية ينهبو ثروات البلد وثروات الشعب ويهربوها برة البلد.
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان التعليم في عهدك بقا زبالة .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان الرعاية الصحية في عهدك بقت زبالة .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان الزبالة وطفح المجاري في عهدك بقا الصفة المميزة للشارع المصري .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان كل حاجة في عهدك بقت ملوثة .. الهوا ، والمية ، والنيل ، والشوارع ، والسياسة ، والفن ، وحتى ضماير الناس بقت ملوثة .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان حرمتنا من الحرية ، وزورت الانتخابات ، وسلمت البلد للبلطجية يتحكموا فيها .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت حرامية السلطة يبيعوا ممتلكات مصر وأراضي مصر بأبخس الأثمان للتجار وللمستثمرين .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان في عهدك بقى الشعب يموت بالميات والآلاف في العبارات ، وفي حوادث القطارات ، وتحت أنقاض العمارات وصخور الجبال .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان خليت شوية عيال يحتكروا الحياة كلها في مصر ويقسموها بينهم وكأنها عزبة ورثوها من أهاليهم .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان في عهدك بقت مصر من أكتر دول العالم نسبة أمية وناس عايشة تحت خط الفقر .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان الفساد في عهدك بقى للركب ... (بشهادة سكرتيرك الدكتور زكريا عزمي)
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان بعت الغاز للصهاينة بأبخس الأثمان .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سمحت بالسطو على أموال المعاشات والتلاعب بيها .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سمحت بالسطو على أموال مكتبة الإسكندرية .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان عيشتنا 30 سنة تحت حكم قانون الطوارئ وكأننا أعداء ليك مش شعبك اللي المفروض تحميه وتسهر على راحته .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت كلاب أمن الدولة يزرعوا بذور الفتنة الطائفية بين أفراد الشعب المصري المسالم علشان يقدروا يسيطروا عليه .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان حرمت مصر من واحد من أهم مصادر الدخل ليها وتشغيل العمالة وهو زراعة القطن ، إللي كان قبل عهدك أفضل قطن في العالم .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان خليت شعبك يشرب المية من الجراكن ، ويستنى فناطيس المية يا جت يا مجتش ، والنيل ماشي قدام عينيه وهو عطشان ، وزرعه عطشان ، وكلاب السلطة عمالين يسقوا ملاعب الجولف بتاعتهم من مية الشعب المصري الغلبان .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان ، مصر ، بلد النيل ، ما عرفتش حاجة إسمها (الفقر المائي) إلا في عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان ، مصر ، بلد النيل ، والسد العالي ، والتربة الخصبة ، بقت تستورد في عهدك القمح وكل المحاصيل الزراعية الأساسية بالمليارات ، والفلاح المصري الغلبان مش لاقي ياكل .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان أغرقت الفلاحين المصريين في الديون وفوائد الديون وأدخلتهم السجون .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سبت حرامية الأراضي يجرفوا الأرض الزراعية اللي حيلتنا ويحولوها لعمارات ومنتجعات .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان اتغاضيت عن تدمير الثروة السمكية ، وأجبرت الصيادين إنهم يسافروا لحدود الصومال ويعرضوا نفسهم لخطر القراصنة .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان في عهدك ضاع البحث العلمي ، وهاجر العلماء للخارج ، وخرجت الجامعات المصرية من التصنيف الدولي لأفضل الجامعات .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان ضيعت أموال الشعب المصري في مشاريع فاشلة في توشكى وترعة السلام ، وغيره .. وغيره ..
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان التحرش الجنسي ، والبلطجة ، وفساد الذمم والأخلاق كان سمة أصيلة من سمات عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان محصلش في تاريخ مصر إن القضاة انضربوا واتهانوا على يد قوات الأمن إلا في عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان سمحت بمحاكمة المواطنين المدنيين في محاكم عسكرية .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان كرامة المواطن المصري برة بلده ما تهانتش واتمسح بيها الأرض إلا في عهدك .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان غضيت الطرف عن قيام إسرائيل بعمليات قتل متعمد للمواطنين والأطفال المصرين عبر حدود سينا .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان حاصرت أهلنا في غزة ووطيت راسنا قدام أشقائنا العرب .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان مكانة مصر في عهدك على المستوى العربي
والإفريقي والدولي بقت في الحضيض .
أنا مش آسف يا ريس ...... علشان إنت كان لازم تمشي من زمان ، وتتخلع من زمان ، وتتحاكم من زمان

تحذير هام لكل البنات


اي بنت تروح محل للملابس وتحب تجرب اللبس ياريت في غرفة التغيير تتأكد ان المرآه مش مزدوجه..
والتأكد بسيط زي ما هو واضح في الصوره..لو حطيتي صابعك على المرآه ولقيتي فيه فرق بين الصابع وانعكاسه اعرفي ان فيه حد وراء المرآه او كاميرا.
ولو مفيش فرق اعرفي ان المرايه سليمه..
وفى حاله انت عاوز تعرف فى كاميرا بتصور والا لاء
... طلع موبايلك وعمل تلفون قبل ما تخش غرفه تبديل الملابس لو اتصل عادى وتمام خش على الاوضه وحاول تعمل مكالمه تانى لو ما اتصلش اعرف ان الالياف الصناعيه بتاع الكاميرا الى فى الاوضه هيا الى منعت الاتصال
.ياريت تخلوا بالكم كويس جدا من الموضوع المهم ده لأن فيه بعض الناس
أصحاب المحلات بيصوروا البنات من غير ما تحس
وارجو من الناس كلها تعمل شير حتى تعم الفائده والمعلومه توصل لكل الناس
البنت دى ممكن تكون جارتك او خطيبتك او اختك او مراتك حافظ عليهم وعرفهم الفرق

إحرص أن تبقى عينيك مفتوحتين اثناء السجود


إحرص أن تبقى عينيك مفتوحتين اثناء السجود
الحكمه من إبقاء العين مفتوحة أثناء السجود !!

تعاني عضلات العين من التصلب النسبي بمرور الأيام مما يؤدي إلى عدم قدرتها على زيادة و إنقاص تحدب عدسة العين بالشكل المطلوب
لذا احرص على إتباع السنة في صلاتك بأن تبقي عينيك مفتوحتين أثناء السجود
...
قف وأنت تنظر إلى موضع سجودك وأبق عينيك مركزة على تلك المنطقة

عند ركوعك ستقترب العين من موضع السجود مما سيجبر عضلات العين على الضغط على العدسة لزيادة تحدبها
وعند رفعك سترتخي العضلات ويقل التحدب

عند سجودك ستنقبض العدسات أكثر من الركوع لان المسافة بين العين ونقطة السجود قريبة جداً وعند الرفع سترتخي
هذا التمرين ستنفذه بشكل إجباري 17مرة في اليوم ويمكنك تكراره عدد المرات التي تريد

شوفو حكمة الله ...
الرسول صلى الله عليه وسلم دائماً كان يدعو على ابقاء العينين مفتوحتين أثناء السجود ...
وهاهو العلم الآن يثبت أن ذلك يعمل على عدم اضعاف النظر

سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

اللهم اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء

الاثنين، 3 أكتوبر 2011

اللغز الذي حير العالم


أبواب النار 7

عجائب الدنيا 7
...
رؤيا ملك مصر 7

يؤمر الفتى بالصلاة عند سن السابعة

الطواف حول الكعبة 7

السعي بين الصفا والمروة 7

عدد آيات الفاتحة 7

عدد الجمرات 7

عدد البحار 7

المعادن الرئيسية في الأرض 7

العلم يتوصل الى 7 أنواع أساسية من النجوم.

ويتوصل أيضا الى 7 مستويات مدارية للألكترون...... تلك ال7 مستويات حول النواة.

وتوصل العلم ل7 ألوان للضؤ المرئي والى 7 اشعاعات للضؤ الغير مرئي....!!

وكذلك 7 أطوال لموجات تلك الاشعاعات.

توصل العلم أيضا الى أن الانسان يتكون من 7 ...فهو يتكون من

ذرة+جزيئه+جين+كروموس وم+خلية+نسيج+عضو

مضاعفة الحسنة في 7 سنابل.

مواضع السجود في القرآن سبعة .

تكبيرة العيدين سبع تكبيرات .

في الحج نطوف 7 مرات حول الكعبه..ونسعى 7 أشواط..ونرمي الجمار 7 مرات

وفي كل مرة نرمي 7 جمرات

ألوان الطيف الرئيسية سبعة

وعدد أيام الأسبوع سبعه

ودورة القمر حول الأرض أربع سبعات ( 28 يوما )

عدد قارات العالم 7

لماذا السلم الموسيقي سبع نغمات ؟

لماذا نحتفل باليوم السابع لمولد الطفل (السبوع)؟

لماذا صارت الوان قوس قزح سبعة؟

ذكر في القرآن السماوات السبع

السنابل السبع

البقرات السبع

في المسيحية نجد الأسرار السبع

في اليهودية نجد الطبقة السابعة من شجرة الحياة <نتزاخ>

سبعه يظلهم الله بظله يوم لاظل إلا ظله :
1- الإمام العادل .
2- شاب نشأ في عبادة الله .
3- رجل قلبه معلق بالمساجد .
4- رجلان تحابا في الله .. اجتمعا عليه وافترقا عليه .
5- رجل دعته إمرأة ذات منصب وجمال قال إني أخاف الله .
6- رجل تصدق بصدقه فأخفاها .. حتى لاتعلم يمينه ما أنفقت شماله .
7 -رجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه بالدموع .

الاملاح المعدنية 7 منها محلول كنوب npk(الازوت و البوتاسيوم والفوسفور)

وأخيرا وليس آخرا
فإن شهادة التوحيد .. عدد كلماتها سبعة

لا _ إله _ إلا_ الله

_ محمد _ رسول _ الله

حديث قدسي


أنا عن نفسي قرأتها فاستحيت من ربي , إقرؤوها فهي قصيرة ولكن مؤثرة جداً تتجلى عظمة الخالق.. في الحديث القدسي الشريف قال سبحانه وتعالى:

( يا ابن آدم جعلتك في بطن أمك.. وغشيت وجهك بغشاء لئلا تنفر من الرحم .. و جعلت وجهك إلى ظهر أمك لئلا تؤذيك رائحة الطعام .. و جعلت لك متكأ عن يمينك و متكأ عن شمالك فأما الذي عن يمينك فالكبد.. و أما الذي عن شمالك فالطحال ... و علمتك القيام و القعود في بطن أمك .. فهل يقدر على ذلك غيري ؟؟ فلما أن تمّت مدتك. وأوحيت إلى الملك بالأرحام أن يخرجك فأخرجك على ريشة من جناحه. لا لك سن تقطع ... و لا يد تبطش... و لا قدم تسعى .. فأنبعث لك عرقين رقيقين في صدر أمك يجريان لبنا خالصا. حار في الشتاء و باردا في الصيف . و ألقيت محبتك في قلب أبويك. فلا يشبعان حتى تشبع ... و لا يرقدان حتى ترقد .. فلما قوي ظهرك و أشتد أزرك . بارزتني بالمعاصي في خلواتك .. و لم تستحي مني . و مع هذا إن دعوتني أجبتك) (و إن سألتني أعطيتك.. و إن تبت إليّ قبلتك)

أنا مســلم


أنا إن سألت القوم عني من أنا ؟

أنا مؤمن سأعيش دوما مؤمنا ..

لن أنحني .. لن أنثني .. لن اركنا ..

أنا مسلم .. هل تعرفون المسلما ؟

أنا نور هذا الكون إن هو أظلما ..

أنا في الخليقة ري من يشكو الظما ..

وإن دعى الداعي أنا حامي الحما ..

أنا مصحف يمشي وإسلام يُرى ..

أنا نفحة عُلوية فوق الثرى ..

الكون لي ولخدمتي قد سخرا

ولمن أنا .. أنا للذي خلق الورى ..

ولغيره لن أنحني لن أنثني لن أركنا ..

أنا من جنود الله .. حزب محمد ..

وبغير هدى محمد لا أهتدي

حاشاي أن اُصغي لدعوة ملحدٍ

وأنا فتى القرآن وابن المسجد

أنا كوكب يهدي القوافل في السرى

وأنا الشهاب إذا رأيتُ المنكرا

مالي سوى نفس تعز على الشرى

قد بعتها لله ..... والله اشترى

واسأل الله ان يجمعني واياكم في الجنة

حبيتك لإلتزامك

حبيتك لإلتزامك . . . . . . . . . . .... . حبيتك لاحترامك
حبيت فيكي التواضع . . . . . . . . . . . . والعزة اللي ف كلامك
مبسوط منك لأنك . . . . . . . . . . . . إسلامك كل همك
أنا أصلي قابلت بابا . . . . . . . . . . . . واداني فكرة عنك
وسألته عن طباعك . . . . . . . . . . . . إن كانت يعني هادية
فحكالي عن سماعك . . . . . . . . . . . . لكلامه وانت راضية
وازاي بتسلي نفسك . . . . . . . . . . . . بذكرك وانت فاضية
وحلاوة صوت تلاوتك . . . . . . . . . . . . وازاي بتكوني شادية

وسألته إن كنتي فاهمة . . . . . . . . . . . . معنى كلمة زوجين
قالي هتكونوا ورقة . . . . . . . . . . . . مطبوعة نسختين
غني كنت أو فقير . . . . . . . . . . . . ليك عند بنتي دين
سرك هيكون في بير . . . . . . . . . . . . معرفش مكانه فين
تفضل دايماً كبير . . . . . . . . . . . . في نظرها حبتين
لو جيت بفلوس كتير . . . . . . . . . . . . تطمن جت منين

هتكون دايماً معاها . . . . . . . . . . . . سيرتك هتكون هواها
والشوق اللي ف خيالك . . . . . . . . . . . . تلقاه لحظة لقاها
لو جيت زعلان ف مرة . . . . . . . . . . . . إرمي همومك وراها
ومهما شوفت بره . . . . . . . . . . . . مش هتشوف مستواها
واطمن يابني خالص . . . . . . . . . . . . عقلها مافيهوش تفاهة
وزي ما هي بنتي . . . . . . . . . . . . بنت حماتها وحماها

وسألته عن ولادي . . . . . . . . . . . . منك هيكونوا إيه؟
قاللي هيكونوا عادي . . . . . . . . . . . . فسألته يعني إيه؟
قاللي العادي إللي كان . . . . . . . . . . عند الناس من زمان
العادي بتاع سراقة . . . . . . . . . . . . وحذيفة بن اليمان
العادي بتاع أسامة . . . . . . . . . . . . وابن الحكيم لقمان

ده العادي بتاعنا إحنا . . . . . . . . . . . . بنربي عليه عشان
لو جينا ولا رحنا . . . . . . . . . . . . هنقابل الرحمن
عمرك ما تخاف عليهم . . . . . . . . . . . . ولادك في الأمان
أنا بنتي هتربيهم . . . . . . . . . . . . ع السنة والقرآن
هتشوف ابنك بيصحى . . . . . . . . . . . . مادام سمع الأذان
ينزل في الفجر يقرا . . . . . . . . . . . . بالسجدة والانسان

هتشوف في حجاب بناتك . . . . . . . . . . . . العفة والإحسان
هتشوف إزاي مراتك . . . . . . . . . . . . هتعينك إنت كمان

وسألته عن حياتها . . . . . . . . . . . . من قبل الالتزام
قال أتذكر في ليلة . . . . . . . . . . . . مش فاكر أنهي عام
أذان الفجر أذن . . . . . . . . . . . . وقالتلي سيبني أنام
فدخلت الأوضه جوه . . . . . . . . . . . . أجيب منها الحزام
وعبال ما رجعت تاني . . . . . . . . . . . . كات رجعت ف الكلام
الله يجازي الشيطان . . . . . . . . . . . . خلاها تقول أنام
بس اطمن خلاص . . . . . . . . . . . . دلوقتي بقت تمام

قدملي مكة كولا . . . . . . . . . . . . قاللي اتفضل وسمي
أحسن من سكة كولا . . . . . . . . . . . . صدقني وخدها مني

قلتله طيب ياعمي . . . . . . . . . . . . يسعدني أقولك إني
باطلب بنتك ونفسي . . . . . . . . . . تناسبني وترضى عني
راح شادد فجأه لبسي . . . . . . . . . . . . وقلب وشه وسألني

حافظ كم جزء يابني . . . . . . . . . . . . وقاري كم كتاب
احكيلي كده عن مؤته . . . . . . . . . . . . أوغزوة الأحزاب
وسمع كام حديث . . . . . . . . . . . . في الأخذ بالأسباب
وكمان سمعلي آيه . . . . . . . . . . . . ذكرت فيها الدواب
ولو شايفها صعبة . . . . . . . . . . . . قوللي بتاعة الذباب
واحكيلي حلم يوسف . . . . . . . . . . . . وبراءة الذئاب
واخواته لما جوله . . . . . . . . . . . . دخلوا من أنهي باب
واديني فكرة برضه . . . . . . . . . . . . بتقبض كم ثواب
وناوي ازاي تحسن . . . . . . . . . . أنا شايفك لسه شاب

وسأل نفسه وسألني . . . . . . . . . . . . هيعوز إيه يعني مني؟
لو عندي كل حاجه . . . . . . . . . . . . وديني مش شاغلني
أحسن لك تنسى بنتي . . . . . . . . . . . . ومهرك مش لازمني
قلتله صبرك ياعمي . . . . . . . . . . . . وبراحتك امتحني
يبقى اما أسأل تجاوب . . . . . . . . . . . . خليك دايماً فاهمني
سألتك وانت ساكت . . . . . . . . . . . . خليتني أظن ظني
وفضل يسأل واجاوب . . . . . . . . . وعشان خاطرك عصرني
وظهرت النتيجة . . . . . . . . . . . . وبفضل الله قبلني

قاللي مقبول في نظري . . . . . . . . . . . . مبروك عليك ياسيدي
لكن في نظرها هي . . . . . . . . . . . . نجاحك مش بإيدي
وهي زمانها راجعة . . . . . . . . . . . . من تمرين السويدي
خليك قاعد شوية . . . . . . . . . . . . استنا لما تيجي
هعملك من إيديا . . . . . . . . . . . . كباية شاي صعيدي

سابني وقعدت أفكر . . . . . . . . . . . . هل ممكن ترفضيني
طاب قولي حتى أفكر . . . . . . . . . . . . مش يمكن تفهميني
وفضل مخي يلاعبني . . . . . . . . . . . . يجيبني ويوديني
وخايف م المقابلة . . . . . . . . . . . . مرعوب بينك وبيني
ودق الباب في ثانية . . . . . . . . . . . . وشوفتك مرة تانية
مش قادر أنسى يومها . . . . . . . . . . . . وفاكر كل ثانية

ونده والدك عليكي . . . . . . . . . . . . عشان أول لقاء
دخلتي وشوفت وشك . . . . . . . . . . . . عليه نور الحياء
نور والله فعلاً . . . . . . . . . . . . مش نور بودرة وزواء
كان أول مرة أخاف . . . . . . . . . . . . من فتنة النساء
أخلاقك مش عادية . . . . . . . . . . . . وجمالك كان شفاء

قعدتي جنب والدك . . . . . . . . . . . . وسألتيني وجاوبتك
وفكل مرة أجاوب . . . . . . . . . . . . كنت باشوف ابتسامتك
ف أقول من جوه نفسي . . . . . . . . . . . . يارب أكون عجبتك
وبعد شوية قمتي . . . . . . . . . . . . ندهت عليكي مامتك
ورحتي دخلتي جوه . . . . . . . . . . . . وراح وراكي والدك
وانا قلت مش مروح . . . . . . . . . . . . غير لما أكون خطبتك

وابوكي جاني تاني . . . . . . . . . . . . وقرب من وداني
لابس كرفته سوده . . . . . . . . . . . . وبدله لون فراني
المنظر يعني كله . . . . . . . . . . . . ميدلش ع التهاني
قلتله مالك ياعمي . . . . . . . . . . . . من فضلك قول عشاني
عرقي غرقلي كمي . . . . . . . . . . . . سايبني ليه أعاني
قاللي مستني إيه . . . . . . . . . . . . فين إيدك إديهاني
البنت مش موافقة . . . . . . . . . . . . تتجوز حد تاني

كان أول مرة أعرف . . . . . . . . . . . . إزاي الناس بتفرح
سعادتي كات غريبة . . . . . . . . . . . . مش ممكن هقدر أشرح
من كتر حبي ليكي . . . . . . . . . . . . نويت أضحي وادبح
رحت اشتريت خروف . . . . . . . . . . . . وكان خروف بينطح
ده أخيراً هبقى جوزك . . . . . . . . . . . . وشجرة صبري تطرح

خطوبتنا كات بسيطة . . . . . . . . . . . . مكانش فيها زيطة
وفرحنا كان في جامع . . . . . . . . . . . . يعني مش خلطبيطة
ومامتك جت في يومها . . . . . . . . . . . . ورقعت كام سويطة
هاتولي بنتي منه . . . . . . . . . . . . دي مش فاهمة العبيطة
إنه هيخطفها مني . . . . . . . . . . . . وهتوحشني الغتيتة

صعبت عليا مامتك . . . . . . . . . . . . الموقف كان شديد
لكن فعلاً خطفتك . . . . . . . . . . . . ورحنا مكان بعيد
فاكرة ولا انتي ناسية . . . . . . . . . . . . أكيد فاكرة أكيد
من يوم ما بقيتي زوجتي . . . . . . . . . . . . وانا متهني وسعيد
معايا ف كل يوم . . . . . . . . . . . . ويوم لقاكي عيد
عمرك ما دقتي نوم . . . . . . . . . . . . وانا تعبان أو مريض
فلوسي كات بتكتر . . . . . . . . . . . . والخير عندك يزيد
وعامله ليا دفتر . . . . . . . . . . . . ومرتبه المواعيد
وبفضل الله قدرتي . . . . . . . . . . . . وجبتيلي الوليد
وبعديها بشوية . . . . . . . . . . . . جبتيلنا عليه يزيد
وبعديه جت سمية . . . . . . . . . . . . وآخرهم كان حميد

بدعيلك كل يوم . . . . . . . . . . . . وأفضل أعيد وازيد
ربيتي عيالي دول . . . . . . . . . . . . ع القرآن المجيد
طول عمرك وانتي صافية . . . . . . . . . . . . قلبك لون الجليد
أخلاقهم مش عادية . . . . . . . . . . . . طلعنلك مش بعيد
وليد دلوقتي ضابط . . . . . . . . . . . . ومعاه رتبة عقيد
ودعوة قلبي صابت . . . . . . . . . . ويزيد أهو مات شهيد
وبنتك صيدلانية . . . . . . . . . . . . وحميد أصبح معيد
الله يرحم أبوكي . . . . . . . . . . . . راجل من نوع فريد
كل اللي قاله فيكي . . . . . . . . . . . . أنا عشته بالتحديد

عشت معاكي ف حكاية . . . . . . . . . . . . أحلى وأجمل رواية
حكايتي كانت معاكى . . . . . . . . . . . . وحكايتك كانت معايا
اديتك كل عمري . . . . . . . . . . . . وهمك كان رضايا
وعمرك خدته منك . . . . . . . . . . . . وقربك كان دوايا
وخلاص العمر راح . . . . . . . . . . . . راحت أيام صبايا
ومسافر رحله صعبة . . . . . . . . . . . . وزادي مش كفايه
مش عاوز أشوف دموعك . . . . . . . . . . . . بالذات ف يوم عزايا
أنا عارف إنتي عارفة . . . . . . . . . . . . إن الموت مش نهاية
دي لسة الرحلة طالعة . . . . . . . . . . . . والموت خط البداية
إدعيلي يمكن أوصل . . . . . . . . . . . . وأشوف هناك حمايا
أنا عارف إنه فيها . . . . . . . . . . . . محجوزله هناك سرير

وسلامي في النهاية . . . . . . . . . . . . أنا خلصت الحكاية
لو يوم فكرتي فيا . . . . . . . . . . . . إقرأي شعري وغنايا
وأمانه ف كل مرة . . . . . . . . . . . . تدعي لي بالهداية
عسى ربي بدعائك . . . . . . . . . . . . يغفر ليا الخطايا