الثلاثاء، 4 مايو 2010

فى العربية أنا شفت

فى العربية انا شفت
شفت سولق ماسك سيجارة ومشغل تسجيل
ولابس سلسله وشعره طويل
ومطول قنه ورابط على ايده منديل
شعره علىالموضه واخر ترويشه
ومشغل اغنيه حجرين على الشيشه
عمال يجرى بسرعه ويفوت
ميهموش من عاش ومين هيموت
كل همه انه يخلص الدور
ما هو داير فى الساقيه زى الثور
والله معذور

فى العربيه انا شفت
تباع زى البتاع واقف
بينادى امبابه ومن اللجنه خايف
عمال شيب ومن العربيات مش شايف
اصل السواق مهوش ترخيص
شايلنا كده زى البلاليص
تباع بيعاكس فى البنات
مرحمش واحده من الستات
تباع زى البتاع فعلا


فى العربيه انا شفت
واحد فرفور
امور كده وغندور
بيقلد مطرب مشهور
رافع شعره ومبين ضهره
ولافى شيىء فى الدنيا قهره
المهم انه يسقط البنطلون
ميهموش بعد كده ايه هيكون
مقضيها مع كل البنات
بيبع ويالف احلى الحكايات
نسى انه عنده اخوات
المهم انه يقلد مطرب الجيل
ويكون منه نسخه تفصيل
انسان مريض ملوش شخصيه
نسى مستقبله ومعنى المسئوليه

فى العربيه انا شفت
شفت واحد بيفكر فى مراته
قد ايه خيبته فى حياته
واحبطط كل احلامه وامنياته
عمال يفكر ميرجعش البيت
ويخرج ويظبط الظبابيط
عمال بيفكر فى طلباتها الكتير
عايزاه شغال زىى الحمير
وللطاحونه يكون اسير
بيفكر فى مراته اللى مبتقدرش
وفى غير نفسها مبتفكرش
زى الحجر مبتتاثرش
هات هات اخص عليها
لاقيته بينفخ ويلعن فيها
ويلعن اليوم اللى ارتبط فيه بيها
شكله بقى فى الستين
مع انه فى التلاته والتلاتين
والله ده مسكين

فى العربيه انا شفت
شفت واحده قاعده جنب الشباك
عماله تبص هنا وهناك
عامله فى وشها تغيير
يمكن تلاقى حد فيها اسير
نفسها يجيلها اى عريس
كريم طيب او حتى خبيث
هى عايزه وخلاص تتجوز
ميهماش هتفرح ولا هتبووز
مش فارق معها الشخصيه
المهم الشقه والمهيه
مش يتفكر فى المسئوليه
عايزه جوز وخلاص
راجل او حتى بلاص
على فكرة المكياج مش تغييير
والجواز ده امر يسير
بس التفكير كده عيب
كل حاجه قسمه ونصيب

فى العربيه انا شفت
شفت واحده قاعده فى نص الكراسى
شكلها هاديه وعقلها راسى
عينها بتلف وتدور
مانعها عن حلمها الف سور
شفت معها بنت ولد
ابوهم سابهم فى كبد
اصل البيه صاحب كيف
الكيف عنده اهم من الرغيف
وايه كمان فى القمار حريف
حياتها بقت كابوش مخيف
واهلها فى الطراوه زى الحلاليف
وفجــأه لاقيت دمعه نزلت من عينيها
ساعتها كان نفسى امسك ايديها
واطيب خاطرها واهون عليها
اهون عليها سوء الاختيار
واقول لها ترضى بالاقدار
والله انا بقيت محتار

فى العربيه انا شفت
ناس فى الكنبه الورانيه
بيضحكوا ويخططوا لليله ديه
اصلهم ماسكبن علبه مستخبيه
وطلعوا منها حاجه بنيه
قال هتخلى لليلتهم ميه ميه
وهتخلى حياتهم ورديه
بيصرفوا عليه كل المهيه
بيهربوا بالنى من المسئوليه
خلاص بقى ليه عندهم الاولويه
حياتهم كلها بقت حشيش
حياتهم من غيره متمشيش
الدنيا كلها عندهم كيف
اهم عندهم منالرغيف
والله ده شيىء مخبف
فى العربيه انا شفت
شفت نفسى قاعد بعيد
مرة حزين ومره سعيد
شفت نفسى واحد متغيير من همه
ناسى نفسه بيفكر فى ابوه وامه
تعبان فى لدنيا ومحتار
من حته لحته زى الطيار
بيلف فى الصاقيه زى الثور
بيدور لنفسه على اى دور
قلبه نسى معنى الافراح
من يوم ما طعم الحب راح
شفت على خدى شويىه دموع
نزلوا غصب عنى من قلبى الموجوع
نزلوا منى كده فى العربيه
وانا ولا بيه ولا عليه
نزلوا عشان التفكير
وعشان لذكرياتى اسير
نزلوا عشان مات القلب
نزلوا عشان ضاع الحب
الهموم بقت زى السموم
سموم بدات فى الانتشار
لقيتنى بفكر فى الانتحار
ولكن
نزلت من العربيه وعرفت
ان الله العلى الغفار
له حكمه فى تسيير الاقدار
حكمه فى الحزن والافراح
والالام والجراح
حكمه فى الحر والاسير
والغنى والفقير
وعظمة حكمته فى النصيب
فهو السميع عالم الغيب

وارتعدت على صوت الاذان وقلت
اللهم لك الحمد على حالى
اللهم لك الحمد على كثير من النعم
اللهم انى نظرت لحال العباد
وجدتنى لغيرى سيد الاسياد
فلك الحمد

هناك تعليقان (2):

  1. الرجاء بيان انها كلماتى يعنى المفترض تبين من اللى كتتبها مش تنسبها لنفسك

    ردحذف
  2. egyscorpion1@yahoo.com

    ده ايميلى لو حابب تتاكد

    ردحذف