الأحد، 13 ديسمبر 2009

نكت صعيدى

واحد بلدياتنا اتصل بالاستعلامات قال لهم إديني رقم المطافي،
الموظف قال له: 999
قال: يعني تلات تسعات؟
الموظف قال: أيوة تمام
قال: طيب أنا ماعنديش غير تسعة واحدة في التليفون.
قال له: والله إنك صعيدي صحيح
قال له، ياعفريت، ومركب كاشف كمان ؟؟؟
************
واحد بلدينا كلما يخلف ولد يموت، اتفق هو ومراته إذا جالهم ولد يسموه مبروك
يوم ما ولدت مراته، طلعت الممرضة، بيسألها، ها؟ إيه اللي حصل؟
قالت له: ألف مبروك يا حاج
رد قال: يا بووووي .... هأصرف عليهم منين دول كلهم؟
************
واحد بلدينا ماشي ع الرصيف
شاف واحد سأله: هو فين الرصيف الثاني؟
رد عليه: الناحية الثانية
بلدينا قال: حاجة تدوخ

!! ... والله أنا سألت الناحية الثانية قالو لي هنا!!
************
واحد بلدينا عايز يعمل عملية انتحارية،

قام دخل مطعم وضرب نفسه بسكين
تلاتة زباين ماتوا من الضحك!!!
************
تلميذين من بلدياتنا وصلوا المدرسة متأخرين
سأل الأستاذ واحد منهم كان بيعيط قوي: إيه اللي جابك متأخر كدة
قال وهو بيعيط: أصل الشلن بتاعي وقع مني وكنت عمال أدور عليه علشان ماعييش غيره
فسأل الثاني: طيب وإنت بقى كنت بتدور معاه برضه؟
قال: لايا أستاذ أنا كنت دايس عالشلن برجلي !!
************
واحد في مأتم واحد بلدينا مات امبارح

بيسأل هو بلدينا مات بإيه؟
رد عليه اللي جنبه: حط إيده في برميل مية نار
قال له: طيب وهو اللي يحط إيده في برميل مية نار يموت؟
قال له: لأ، ماهو لما مالاقاش إيده

دخل راسه في البرميل عشان يدور عليها!!
************
بلدينا من سوهاج سمع في النشرة إن فيه عاصفة جاية على سوهاج

كتب على مدخل المدينة

مرحبا بك في أسيوط
************
واحد بلدينا اتصل بالمطافي

وقال لهم: إيه؟

هو يعني لو مافيش حريق مانشوفكمش خالص كدا؟
************
واحد بلدينا بيقول لواحد ثاني:

عيني اليمين واجعاني قوي يابوي

وكل ماافتحها أشوف نقط سودا
قال له: طيب شفت دكتور عيون ؟
قال له: يا بني آدم باقول لك شفت نقط سودا
************
بلدينا راح عند القصر الجمهوري وكلم العسكري اللي هناك
قال له: أنا عايز أترشح لرئاسة الجمهورية
قال له العسكري: إنت حمار ولا إيه؟
بلدينا قال له: ليه؟ هو شرط يعني؟؟؟؟
************
بلدينا ماشي في جنازة
سأل واحد: هو المرحوم كان بيشتغل إيه؟
قاله : كان تربي
بلدينا قال: سبحان الله

من حفر حفرة لأخيه وقع فيها
************
واحد صحفي بيسأل بلدينا:

نسبة البطالة عندكم قد إيه؟
بلادينا : والله الصعيد كله أبطال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق